Nu börjar planerna för Luleås nya resecentrum ta form. Stadsbyggnadskontoret har tagit fram ett förslag om hur det skulle kunna utformas i framtiden. Hela centret ska utformas utifrån minst 5 200 resenärer per dygn, där fler kommer att färdas till Luleå än ifrån.
Mellan 700 och 900 cykelparkeringsplatser ska finnas och minst tre anslutningspunkter till stationsbyggnaden, kopplade till centrum, Malmudden och Östermalm.
Tio hållplatslägen för länstrafikens bussar ska ligga i direkt anslutning till stationen.
Även bostäder ska finnas i anslutning till resecentret och stadsbyggnadskontoret räknar i sitt förslag på två boenden per arbetstillfällen. Exempel på butiker och anläggningar som man gärna skulle se i centret är café, kiosk, systembolag, konferensanläggning och cykeluthyrning. Ytor ska reserveras för att det kommunala bostadsbolaget Lulebo ska kunna uppföra bostäder, men även andra aktörer, med våningshöjder på mellan fyra och fem våningar. Enligt beräkningarna skulle det kunna innebära upp till 1 500 bostäder.
Floras kulle ska bli en ny järnvägspark.
Förslaget innehåller även en planerad skola eller förskola på östra stranden. Möjligheten att bada vid Östra stranden ska utredas.
I förslaget ska den nuvarande stationsbyggnaden bevaras och få en ny funktion.
Kommunalrådet Niklas Nordström (S), kan ännu inte säga när centret kan bli verklighet.
– Nyckeln just nu är Järnhusens försäljning. De äger marken och vi väntar på ett bud från dem, säger han.
– Sen efter det tar ett vanligt planförfarande vid, med samordning av tågoperatörer, LLT och länstrafiken.
Köpet av marken kan finansieras i och med att kommunen säljer marken runt nuvarande resecentret Loet.
– Det här nycklar ju upp hela den delen av stan. Nästa steg blir ju finansieringen av det här och vilka parter ska vara med och betala det här, säger Niklas Nordström.
– Samhällskostnaderna måste kunna ersättas när man frigör nuvarande Loet. Den marken mitt i centrum kommer vi kunna ta bra betalt för.