Det dånar när de 30 stridsflygplanen lyfter. Ute på plattan finns Ryan Clisset, pilot från USA. På eftermiddagen ska han flyga sitt första pass i övningen.
– Uppgiften är att de blå styrkorna, ”the good guys” ska förhindra fienden att nå ett mål, säger han.
Övningsscenariot är en fredsbevarande FN-stödd sanktion för att skydda civilbefolkning.
De två senaste åren har Arctic Challenge Exercise anordnats och F 21 deltagit.
– Den största skillnaden mellan årets övning och den förra är att i år är det fler deltagande länder. Det gör att man kan skapa mer realistiska övningar, säger Carl-Johan Edström, chef för F 21 och biträdande övningsledare.
Samtidigt som ACE drar igång kommer nyheten att Ryssland har inlett en stor militärövning med deltagande av upp till 12 000 soldater och 250 stridsflyg och helikoptrar. Rysslands försvarsdepartement beskriver manövern som ”en massiv överraskningsinspektion” som ska testa den ryska stridsberedskapen.
Analysen av vad det betyder för Sverige och Norrbotten har Carl-Johan Edström inte gjort, men han anser att säkerhetsläget förändrats.
– Det har blivit ett förändrat, och försämrat, säkerhetspolitiskt läge det senaste året. Det måste vi i Försvarsmakten hantera, säger han.
Schweiz har 15 piloter och 45 markpersonal på plats i Luleå, samt åtta flygplan av typen F 18. Aldo Wicki, kontingentchef, berättar att landet har deltagit i övningar i Luleå från 2004.
– Schweiz har inte så stora ytor att öva på, övningsområdet här är en och en halv gånger större än Schweiz. Framför allt har vi inte det luftrum som finns här. I centrala Europa är det tätt med civilt flyg i luften.
Enligt Wicki har de flesta Europeiska länderna minskat sitt stridsflyg de sista decennierna.
– Resurserna för att lösa de problem som finns räcker inte till för de enskilda länderna. Därför är övningar som denna viktig, en övning som syftar till att ländernas försvar samarbetar, säger Wicki.
Anders Gustafsson, pilot och divisionschef för 212:e stridsflygdivisionen uppskattar möjligheten till att samöva med olika länder. Till skillnad mot den amerikanska piloten Ryan Clisset, som håller sitt lands F 16, som det bästa stridsflygplanet, anser han att Jas Gripen är bäst.
– Som Viggenpilot var jag jaktpilot. I JAS har jag uppdragen jakt, attack och spaning, säger han.