Därför sågar S-politikern folkomröstning om skolan

Att folkomrösta om Luleås skola är en dålig idé. Det anser socialdemokraten Nils Harnesk – och stödjer sig på erfarenheter från liknande fall.

SKADAR DEMOKRATIN. S-politikern Nils Harnesk sågar en eventuell folkomröstning i skolfrågan.

SKADAR DEMOKRATIN. S-politikern Nils Harnesk sågar en eventuell folkomröstning i skolfrågan.

Foto: Linnea Bergenudd

LULEÅ2016-09-27 19:35

– En folkomröstning i det här läget skadar demokratin mer än den gynnar den, säger han.

Harnesk, ledamot av fullmäktige och arbetarekommunens styrelse, har läst en forskningsrapport där åtta liknande exempel från andra kommuner studerats (se faktaruta).

– Bland annat visar den att röstdeltagandet är lågt. I en majoritet av fallen under 30 procent. Däremot i de områden som påverkas är det upp till 90 procent. Det är alltså de som berörs som röstar. Det är här som det demokratiska problemet uppstår.

Läs mer: Här är forskningsrapporten

Harnesk menar att lagstiftningen om delaktighet kolliderar med fullmäktiges uppdrag där intressen som lärarnas behov, barnens behov och resursfördelning ska vägas in.

– Uppdraget för politiken är att stärka skolan i hela kommunen för alla medborgare. Då blir det fel om frågan ska avgöras av den minoritet som berörs. Det är i alla fall mina personliga farhågor.

Vill man ändå folkomrösta i skolfrågor bör kraven på röstningen höjas, tycker Harnesk.

– I rapporten lyfter man fram alternativ som att höja andelen av de röstberättigade som krävs för att få till en folkomröstning eller att det exempelvis krävs tio procent i varje valkrets. På så sätt skulle man säkra en bredare förankring. Man kan också tänka sig att anonymisera insamlandet av namn, så att det sker digitalt. Det är starka känslor inblandade i skolfrågor och om en engagerad granne kommer förbi med en lista är det svårt att säga nej.

Han räds inte debatten om partiet gör tummen ned för folkomröstning.

– Klart att det väcker känslor. Men jag tror att de som inte är personligt engagerade i frågan kan förstå motiven. Vi är övertygade om att det här är rätt väg att gå för den kommunala skolan. Däremot måste vi vara självkritiska över processen. Men det finns fortfarande möjligheter att göra medborgarna mer delaktiga. Beslutet sträcker sig över tio år. Vi måste också bli bättre på att ta dialogen och debatten på sociala medier, säger Nils Harnesk.

Harnesk blogg: Folkomröstningar vid skolförändringar

Socialdemokraternas krysskung Gustav Uusihannu, som sitter i landstingsfullmäktige, är däremot för en folkomröstning.

– Jag tycker det är en sund ventil för medborgarna. Att tillåta en folkomröstning visar att vi tar oron och engagemanget på allvar och skulle stärka förtroendet hos folket, säger Uusihannu.

Forskningsrapport

FAKTA

Forskningsrapporten från nationella kommunforskningsprogrammet heter "Åtta skolexempel på lokal demokrati? Folkomröstningar och politiskt ledarskap i arbetet med att reformera kommunala skolorganisationer". Där har man granskat åtta folkomröstningar om skolfrågor under åren 2011–2014 och slår fast följande:

Initiativet till folkomröstningarna tas nästan alltid av de som berörs.

Att samla ihop de tio procent som krävs är relativt enkelt.

Valdeltagandet var i en majoritet av fallen under 30 procent.

Eftersom känslor ofta styr är det svårt att nå fram med argumenten.

Kravet på direktdemokrati krockar med det politiska helhetsansvaret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!