Vem tar notan för E10:an?

Kommunen vill att staten finansierar E10:ans nya sträckning och stadens nya järnvägsstation. LKAB vill också att staten går in med pengar i projekten. Men regeringen ger inga besked.

DRAS OM. Innan E10:ans nya sträckning kan börja byggas måste finansieringsfrågan vara löst. Enligt de inblandade parterna har regeringen en nyckelroll för att få igång vägbygget.

DRAS OM. Innan E10:ans nya sträckning kan börja byggas måste finansieringsfrågan vara löst. Enligt de inblandade parterna har regeringen en nyckelroll för att få igång vägbygget.

Foto: Saga Skovdahl

KIRUNA2016-03-14 06:00

NSD har kontaktat näringsdepartementet och frågat om statliga medel kan komma användas för att finansiera de stora infrastrukturprojekten i Kiruna. Utgångsläget är annars att LKAB enligt ska ersätta den funktion som påverkas av gruvverksamheten.

Men av svaren från näringsdepartementet att döma är det högst oklart om staten kommer att erbjuda någon ekonomisk hjälp.

Så här svarar företrädare för departementet i ett mail till NSD:

– Frågan om E10:ans sträckning och vilken placering järnvägsstationen ska ha är något LKAB och Kiruna kommun har ett gemensamt ansvar för inom ramen för dialogen om stadsomvandlingen.

Mailet fortsätter:

– Vi följer utvecklingen kontinuerligt och förutsätter att alla beslut tas med respekt för både kostnadseffektivitet och människorna som bor och arbetar i Kiruna.

Regeringen är "väl medveten" om LKAB:s svåra situation. Så här avslutas mailet från näringsdepartementet:

– Alla parter har ett ansvar för att de fortsatta diskussionerna sker i en konstruktiv anda.

Det är inte helt enkelt att peka ut vilken part som driver finansieringsdiskussionerna framåt.

Men enligt de inblandade parterna har regeringen en nyckelroll.

– Frågan ligger helt och hållet på regeringens bord, säger Peter Niemi, kommunchef i Kiruna.

Kommunledningen tycker att det är rimligt att staten går in och betalar för projekten med anledning av LKAB:s tuffa ekonomiska läge.

Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson (S) passade också på att framföra den synpunkten när näringsminister Mikael Damberg (S) var på besök i Kiruna för en tid sedan.

Läs mer: "Vi är värda fullgod ersättning, LKAB"

Läs mer: "Ny järnvägsstation i Kiruna dröjer länge"

Till saken hör att det inte finns några juridiska hinder för att börja bygga den nya sträckningen. Men för att projektet - som väntas kosta en halv miljard kronor - ska kunna upphandlas måste finansieringsfrågan först vara löst.

Enligt Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverkets Region Nord, har myndigheten och LKAB en pågående dialog om finansieringen.

– LKAB har vänt sig till sin ägare, de anser inte att de ska betala hela kalaset, berättar han.

LKAB:s informationschef Anders Lindberg bekräftar i ett mail till NSD att det förs en diskussion om finansieringen mellan de inblandande parterna och skriver att det ännu inte finns något beslut i frågan.

Läs mer: "Ny sträckning av E10:an - ett enormt projekt"

Hur finansieringslösningen ska komma på plats är ovisst. Parterna pekar alltså mot regeringen som, enligt näringsdepartementets mail, "följer utvecklingen kontinuerligt".

Kommunen vill att vägen är klar till hösten 2019 då nya centrum öppnar och enligt kommunchef Peter Niemi är det viktigt att vägen börjar byggas snart.

När hoppas du att regeringen lämnar ett besked?

– Jag tycker inte att vi borde behöva vänta särskilt länge. Det vore rimligt med ett besked före sommaren, säger han.

Arnold Vonkavaara på Trafikverket vill inte spekulera i om det är realistiskt att vägen hinner bli klar samtidigt som nya centrum.

– Det vi ser nu är att vi sannolikt inte kommer att få någon byggstart under 2016, säger han.

Det finns inget datum då Trafikverket och LKAB måste ha kommit överrens. Men enligt Arnold Vonkavaara hamnar frågan, med ännu större tydliget, på regeringens bord om parterna inte kommer vidare i närtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!