Satsning för fler turister

Besöksnäringen går som tåget i Norrbotten och i Kiruna. Till exempel invigdes en ny turismanläggning vid Ladjtojaure igår.

STUGA. En av de fyra nya stugorna vid nedre båtlämningen. Fullt inredd med både WC och kök.

STUGA. En av de fyra nya stugorna vid nedre båtlämningen. Fullt inredd med både WC och kök.

Foto: Tim Andersson

Nikkaluokta2016-03-11 20:40

I sommar står den nya anläggningen redo för att ta emot gäster vid båtlämningen på leden mot Kebnekaise.

– Under vintern satsar vi på de internationella gästerna, då kan vi erbjuda att bo här fint och bekvämt och sedan åka ut med skoter i fjällvärlden, säger Nils Sarri, delägare i anläggningen.

Annika Fredriksson, VD för Swedish Lappland Visitors Board invigningstalade och tog särskilt upp intresset bland internationella gäster för att komma till en orörd natur:

– Det pågår en ökad urbanisering ute i världen, allt fler flyttar in till städerna och då ökar behovet att kunna resa ut till orörda platser i naturen. Och just här, fem kilometer från närmsta väg så är det verkligen orört.

Det går bra för turismen i länet och speciellt i Kiruna och Malmfälten. I till exempel Abisko har vintersäsongen blivit större än sommarsäsongen tack vare norrskensturismen. De internationella gästerna har dock andra behov än vad till exempel svenska fjällturister och det behövs en viss standard som kanske är högre än vad vi generellt är vana vid enligt Annika Fredriksson.

Nu står fyra nybyggda stugor och en ny restaurang färdiga vid Ladtjojaure, men det kommer att fortsätta byggas under sommaren.

– Vi har bygglov för 10 stugor totalt, så under sommaren hoppas vi komma igång med ytterligare sex stugor, säger Nils Sarri.

Swedish Lappland har som målsättning att fördubbla antalet gästnätter i länet mellan 2010 och 2020, för två år sedan hade man lyckats öka antalet gästnätter med 41 procent genom att arbeta med produktutveckling, internationella direktflyg och gemensam marknadsföring. Men även lokalt i till exempel Kiruna så ökar antalet gästnätter.

– De har ökat med fem procent varje år hittils och vi tar oss in på nya marknader. Just nu ser vi till exempel ett stort intresse från USA och Kina, en av våra målsättningar är att förlänga säsongerna mellan vinter och sommar, säger Åsa Redin, komunkationsansvarig på turistorganisationen Kiruna Lappland.

Framtiden ser ljus ut.

– Besöksnäringen är redan idag en värdefull näring i vårt område, och vi behöver se till att vi är redo för att ta emot de turistströmmar som kommer att komma hit. Den här anläggningen är ju helt fantastisk och passar jättebra in i framtiden, den samiska kulturen är väldigt intressant för den internationella marknaden, sen har vi ju också den orörda naturen runt hörnet, säger Åsa Redin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om