"Positivt gehör från yrkeschaufförer"

Apropå den omdebatterade saltningen av E 10 har Sveriges Åkeriföretag Norr skrivit en debattartikel:

DEBATT2014-10-30 10:49
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"E 10:an har länge kallats för ”Dödens Väg”. Det kan bli en ändring på detta nu när trafiksäkerhetshöjande åtgärder utförs efter denna sträcka

Under ett flertal år har det varit problem under vintersäsongen efter E 10:an från Stenbron och norrut och speciellt sträckorna Avvakko-Lappesuoando och i Muorjevaarabacken.

Nu har trafiksäkerhetshöjande åtgärder vidtagits genom saltning av E 10:an vilket gör vägen mer framkomlig både för privatbilisterna och för den tunga trafiken. Förhoppningsvis kommer vi att märka en markant skillnad genom att inte ha ett flertal tunga fordon stående i exempelvis Muorjevaarabacken. Hittills i vinter har inte en långtradare suttit fast trots riktigt vinterväglag, så redan nu kan man se att åtgärderna gjort verkan.

Från branschen har vi dessutom fått positivt gehör från yrkeschaufförer om att det blivit en markant förbättring på grund av dessa trafiksäkerhetshöjande åtgärder vilket gör att de yrkeschaufförer som ständigt vistas efter E 10:an fått en säkrare och tryggare arbetsplats.

Det är den tunga trafiken som levererar dina dagligvaror och det är också viktigt att dessa har en trafiksäker och bra arbetsmiljö.

Förhoppningen är att halkbekämpningen skall öka trafiksäkerheten markant för trafikanterna efter E10:an nu när de kommer att ha en halkfri och framkomlig väg vilket också minskar risken för trafikolyckor.

Opinionen mot salt är dock stor. Den negativa attityden till salt beror framför allt på den svarta modden och på att saltet orsakar rost på bilar. Modden fastnar lätt på bilarna på grund av dubbdäck, blandningen grus, asfalt, gummi och salt. I länder där dubbdäck är förbjudna är modden vit. Där är inte heller motståndet mot salt lika stort som i Sverige.

Det går att helt låta bli att salta vägarna på vintern, som tidigare gjorts efter E 10:an, men då bör hastigheterna sänkas drastiskt och vägen ibland tidvis stängas av, eftersom trafiken inte kan ta sig fram. Att stänga av E 10:an är förödande, då ingen lämplig omdragningsväg finns, varför detta inte är något bra alternativ.

Mot bakgrund av den forskning som visar att ytterligare ett stort antal personer skulle dö eller skadas svårt varje vinter, om inte tömedel används på de högtrafikerade vägarna, och samtidigt behöll hastighetsgränserna tycker vi mot bakgrund av alla de olyckor som tidigare vintrar skett efter E 10:an att detta försök är mycket bra utifrån de förutsättningar som råder.

Från branschen hoppas vi utifrån de erfarenheter vi har om E 10:an från tidigare vintrar, att förståelse finns för den saltning som utförs och de fördelar som den för med sig. Fundera också på dessa fördelar och ställ dem i relation till de nackdelar som opinionen mot saltning vill göra gällande. Vi hoppas kunna utvärdera en ökad trafiksäkerhet efter E 10:an med minskade dödsfall och färre tunga fordon stående i backarna när denna vintersäsong är över."

Carina Ahlfeldt, regionchef, Sveriges Åkeriföretag Norr

Per-Åke Liljergren, Ordförande, Sveriges Åkeriföretag Norr