Planerna för E10 förbi nya centrum tar form

Så nära nya centrum som möjligt, så rakt som möjligt eller kanske så långt österut som det går? Nu finns fyra alternativa vägdragningar för E10 förbi nya centrum att ta ställning till.

FYRA ALTERNATIV. Anna Keisu, biträdande uppdragsledare Sweco och Annika Larsson, projektledare Trafikverket presenterade fyra alternativ för dragningen av E10 förbi nya centrum.

FYRA ALTERNATIV. Anna Keisu, biträdande uppdragsledare Sweco och Annika Larsson, projektledare Trafikverket presenterade fyra alternativ för dragningen av E10 förbi nya centrum.

Foto: Maria Unga

Kiruna2017-01-11 20:08

Under onsdagen presenterade Trafikverket fyra förslag på vägval för E10 förbi nya centrum under ett informationsmöte. Sträckan norrifrån och fram till Kurravaaravägen är färdigplanerad, men väglinjen förbi nya centrum återstår.

– Vi har ett alternativ som går väldigt stadsnära, sedan har vi andra alternativ som går längre österut, mest östligt är linjen närmast staketet och Tuolluvaaragruvan, säger Annika Larsson, projektledare vid Trafikverket.

Det finns fördelar och nackdelar med alla alternativ.

– Med linjen som går närmast centrum ser kommunen ett bra annonsläge för volymhandeln, man synliggör staden vilket går i linje med deras utvecklingsplan.

– Men tittar man på buller och farligt gods så kan det vara bättre att hålla sig lite mera utanför. Då finns också möjligheten att utveckla staden på sikt, om det behövs mer kvarter så går det att bygga på, säger Annika Larsson.

Att sprida handeln på båda sidorna av E10:an är något som Trafikverket vill undvika, de vill inte att folk ska korsa vägen utöver de passager som finns.

En del fastigheter påverkas också av vägdragningen. Ett av alternativen går till exempel rakt igenom XL-bygg som i så fall måste flytta.

– De vet om att det finns ett alternativ som påverkar dem, vi vet också att det är dyrt att lösa in fastigheter med näringsverksamhet, säger Annika Larsson.

Nu är de fyra förslagen ute på remiss till den 20 januari. Trafikverket hoppas att de ska få in många synpunkter innan de ska välja ett av alternativen och börja titta mer på detaljer och utformning. Det beslutet ska Trafikverket ta under februari-mars. Byggstart blir tidigast under 2018. Hela vägsträckan ska vara färdig under 2020.

Under tiden som sträckan förbi centrum planeras kan den första delen av vägen, med start norrifrån, börja byggas.

– Vi siktar på att börja med den delen nu i höst, säger Annika Larsson.

Vad kostnaden kommer att hamna på råder det stor osäkerhet kring i nuläget.

– Det är ett stort spann, allt mellan 70-170 miljoner, det är den storleksordningen än så länge. Inom alternativen är det också ett spann, så det får vi se i nästa steg när vi har mer detaljer, säger Annika Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!