Nu rivs den anrika gruvbron

Det första som rivs i Kiruna på grund av sprickbildningen är den äldsta förbindelselänken mellan gruvan och staden – den gamla gruvvägsbron.

Fäste. Den del av bron där gång- och cykelleden passerat.

Fäste. Den del av bron där gång- och cykelleden passerat.

Foto: Anna Broberg

Kiruna2014-09-08 11:35

Den första september påbörjades arbetet med att ta ned den gamla gruvvägsbron från 1960-talet.

– Vi har tidigare flyttat järnvägsstationen för stadsflyttens vidkommande men rent fysiskt är detta det mest påtagliga som försvinner. Vi tuggar oss sakta upp mot staden och det här är det första beviset på att vi avvecklar delar av staden för att uppfylla miljövillkoren, säger projektledare Tony Nordqvist.

Den infart som används till LKAB idag är även den en tillfällig lösning som kommer att användas i ungefär fyra år till.

– Det kommer att bli en vardag det här. Ikapp med miljövillkoren måste vi avveckla delar av staden, säger Tony Nordqvist.

Men den mark som blir kvar kommer inte att stå öde. De delar av vägen som inte tas bort ska släntas av och göras mindre branta. Man kommer att plantera gräs och senare ska denna nya del av gruvstadsparken gestaltas med bland annat stengabioner i ett mönster som vittnar om att det här har funnits en bro. Det är meningen att gruvparksområdet ska vara en levande del av nya Kiruna.

Bron kommer inte att sprängas bort utan den klipps ned med hjälp av ett hydraulikaggregat med en fast och en rörlig del som fästs på en grävmaskin. På så sätt slipper man problem med damm. Det som ser ut som damm i luften när man klipper kommer från det vatten som används i processen.

Vägen E10:an och gång- och cykelbanan kommer att vara avspärrade till onsdagen den 17 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om