Många obesvarade frågor kring nya E10-dragningen

Det stora vägprojektet i Kiruna är fortfarande på paus. LKAB:s besked är att bolaget kan gå in med 200 miljoner kronor, vilket är mindre än hälften av vad projektet väntas kosta. Mycket kring vägprojektet - och konsekvenserna av att det inte kommer igång - är oklart.

VIKTIG VÄG. Att E10 ska få en nya dragning i Kiruna är klart. Men i övrigt finns många frågetecken kring projektet.

VIKTIG VÄG. Att E10 ska få en nya dragning i Kiruna är klart. Men i övrigt finns många frågetecken kring projektet.

Foto: Saga Skovdahl

KIRUNA2016-07-05 06:30

– Vi har bedömt att skadeersättningen för en flytt av E10 blir ungefär 200 miljoner kronor och det har vi sagt att vi ställer upp på att betala. Men när kommunen och Trafikverket vill ha en dyrare dragning - ja då måste de ha en diskussion om hur vägen ska betalas, säger Bo Krogvig, kommunikationsdirektör på LKAB.

Sedan regeringen i oktober godkände Trafikverkets arbetsplan för den nya, östligare dragningen av E10 i centrala Kiruna, har det varit tillåtet rent juridiskt att påbörja det omfattande vägbygget. Men för projektet - som väntas kosta omkring en halv miljard kronor - finns ännu ingen finansieringslösning. Därför kan ingen upphandling genomföras och heller ingen spade sättas i marken.

Läs mer: "Ny sträckning av E10:an - ett enormt projekt"

Bo Krogvig håller fram att det i synnerhet är i minerallagen som styr vad LKAB är skyldiga att ersätta med anledning av stadsflytten. Den dragning kommunen och Trafikverket vill se har LKAB ingenting emot, berättar han.

Men eftersom den är dyrare än andra möjliga dragningar ska inte LKAB behöva betala hela summan.

– Vi har varit tydliga med att vi betalar den skadeersättning som reglerna fastställer, säger Bo Krogvig.

Och då handlar det alltså enligt LKAB om cirka 200 miljoner kronor. Kan statliga medel skjutas till? Kiruna kommun har tydligt framfört att man ser gärna att regeringen skjuter till statliga medel till både vägprojektet och den nya järnvägsstationen som ska byggas i staden. I mars hoppades kommunchef Peter Niemi att regeringen skulle ge besked om finansieringen av E10-dragningen till sommaren.

Läs mer: "Vem tar notan för E10:an?"

Men från Stockholm har det varit tyst. Kommunen vill öppna nya centrum i början av 2020 och då måste E10 vara klar.

– Vi hoppas på ett besked så snart som möjligt. E10 är ju en förutsättning för centrumkärnan och att vägen ska byggas är ju klart. Trafikverkets arbetsplan är godkänd. Det regeringen måste bestämma är hur vägen ska finansieras, säger Peter Niemi.

Du tror att det kommer ett besked snart?

– Ja, jag tror absolut att det kommer att komma ett besked under sommaren eller i alla fall innan augusti månad är slut, säger Peter Niemi.

Trafikverket insåg för en tid sedan att den nya E10 omöjligt kommer hinna bli klar innan den befintliga vägen blir för farlig att köra på. Myndigheten "aktiverade plan-B" - det vill säga började planera för hur trafiken ska ledas om - och vilka anpassningar som därför måste göras.

Läs mer: "E10 är farlig – måste ledas om"

Omledningsslingan blir denna: Silfwerbrandsgatan - Hjalmar Lundbohmsvägen - Stationsvägen ner mot E10 igen. Hur länge den kommer att behöva användas - och hur stora extrakostnaderna blir - är förstås även det fortfarande oklart.

Det är heller inte bestämt exakt hur E10 ska dras om i den del som kommer ligga närmast stadens nya centrum. Kommunen vill ha en generösare dragning och att vägen sänks ner i marken. Men att det blir så finns det ännu inget beslut om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!