I veckan berättade NSD att Kiruna kommun skickat ett öppet brev till regeringen i syfte att snabbt få besked om hur den nya dragningen av E10 ska finansieras. Rent juridiskt finns inget som hindrar att vägbygget sätter igång - utan det är just pengarna som saknas.
Läs mer: "Nu kräver kommunen besked om E10-pengar"
Kommunalråd Kristina Zakrisson, (S), påpekade att hela kommunens utvecklingsplan bygger på att den nya vägdragningen byggs. Därmed riskerar detaljplanearbetet, och i en vidare mening hela stadsomvandlingen, att stanna upp om inget finansieringsbesked snart kommer. Vägen är oerhört viktigt för nya centrum och den nuvarande situationen - där det står klart att en provisorisk trafiklösning måste till eftersom den nya vägen inte kommer vara på plats innan en del av E10 måste stängas av - är inte hållbar enligt kommunen.
Det här reagerar LKAB på.
– Vi är förvånade över att detaljplanearbetet blir en del av en politisk diskussion mellan kommunen och regeringen. Detaljplanearbete ska vara opolitisk myndighetsutövning, säger Anders Lindberg.
Den detaljplan som närmast ska behandlas politiskt gäller Gruvstadspark två. Anders Lindberg påpekar att det området inte ligger nära den planerade nya E10.
– Det är fysiskt två olika områden och därför är vi förvånade över detta. Det handlar om framtiden för vår verksamhet och för det behöver vi tillgång till marken, säger han.
Kristina Zakrisson säger att själva detaljplaneprocessen formellt sett inte har något med finansieringen av den nya E10-dragningen att göra - men eftersom det är kommunalpolitiker som beslutar om detaljplaner blir de naturligt en del av en politisk process. Detaljplanen är Gruvstadspark två är således att förstå som en del av en större helhet.
– För oss hänger hela stadsomvandlingen ihop, säger Kristina Zakrisson.
Innan detaljplanen för Gruvstadspark två hamnar hos fullmäktige för beslut ska den behandlas av kommunstyrelsen, där Kristina Zakrisson är ordförande.
– Har vi inte fått de besked vi behöver kommer jag noga överväga om vi ska ha frågan på dagordningen.