E10 är farlig – måste ledas om

Nya E10 i Kiruna kommer inte att bli klar innan den befintliga vägen blir farlig att köra på. Därför tvingas Trafikverket nu planera för en tillfällig omledning av trafiken.

PLAN B. Den nya dragningen för E10 hinner inte stå klar innan den befintliga vägen blir farlig att köra på. Därför planerar nu Trafikverket för att leda om trafiken. Silfwerbrandsgatan blir då hårdare trafikerad än i dag.

PLAN B. Den nya dragningen för E10 hinner inte stå klar innan den befintliga vägen blir farlig att köra på. Därför planerar nu Trafikverket för att leda om trafiken. Silfwerbrandsgatan blir då hårdare trafikerad än i dag.

Foto: Saga Skovdahl

KIRUNA2016-05-18 07:00

– Vi har inte idag en tidpunkt klar för när vi kan komma igång med bygget och vi vet att vi inte hinner färdigt innan vi måste stänga av den befintliga vägen. Så ja, plan B måste aktiveras, säger Arnold Vonkavaara, regionchef vid Trafikverket.

Läs mer: "Ny sträckning av E10:an - ett enormt projekt"

NSD har tidigare berättat om att bygget av vägens nya dragning i Kiruna inte kommit igång ännu, trots att det inte finns några juridiska hinder för att börja bygga vägen.

Läs mer: "Vem tar notan för E10:an?"

Anledningen är att finansieringsfrågan ännu inte är löst.

– Det är därför vi inte är igång med byggnationerna. Så är det, säger Arnold Vonkavaara.

Gruvbrytningen påverkar skicket på den befintliga E10 och framöver kommer vägen inte längre att vara så säker att köra på som en Europaväg måste vara. I arbetet med vägens nya dragning, som Trafikverket projektleder, har utgångsläget varit att ha den nya vägen klar innan den befintliga vägen blir farlig att köra på.

Men Trafikverket har haft en plan för omledning av trafiken om den tidsplan som finns inte är möjlig att hålla - och det är den planen myndigheten nu går vidare med. Den innebär att trafiken leds om via Silfwerbrandsgatan till Hjalmar Lundbohmsvägen och därefter från Stationsvägen ner mot E10 igen.

Omledningen innebär extra kostnader, men hur stora de blir är ännu oklart. Trafikverket jobbar med att se över vilka åtgärder som måste genomföras. Eftersom det sluttar en del vid korsningen Silfwerbrandsgatan - Hjalmar Lundbohmsvägen riskerar långa fordon att bli stående där. Därför måste anpassningar göras där, bland annat, enligt Arnold Vonkavaara.

När den nya rutten tas i bruk är ännu inte klart. Det går heller inte att säga hur länge den kommer att behöva användas.

Är det frustrerande att bygget av nya E10 inte kommer igång?

– Alltså, vi vet ju att sådana här processer tar lång tid. Självklart skulle vi se det som positivt att kunna komma igång. För det är ju också en angelägenhet för alla Kirunabor och alla som far till och från Kiruna att vi har en bra, funktionell och säker väg, säger Arnold Vonkavaara.

Han håller också fram att myndigheten gärna vill kunna ligga i linje med kommunens planering. Kommunens arbete påverkas av Trafikverkets.

– Självklart är vårt önskemål att komma igång så snart som möjligt. Förseningar eller förskjutningar i en tidplan måste vi kunna hantera. Jag talar inte om frustration, men däremot kräver det här en hantering och ett ansvarstagande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!