Den 15 augusti börjar Annika Fredriksson, tidigare verkställande direktör på Swedish lapland, sitt nya jobb som komunikationsstrateg på Jokkmokks kommun.
LÄS MER: Därför lämnar hon Swedish lapland
En tjänst som är helt ny och direkt underställd kommunchefen. Uppdraget är tvåårigt och på deltid. I ett pressmeddelande står det att Annika Fredriksson kommer fortsätta ha strategiska uppdrag för sin gamla arbetsgivare Swedish lapland.
Inrättandet av kommunikationsstrateg i Jokkmokk är för att "stärka varumärket".
– Vi möter ett ökat intresse och måste vara mer aktiva för att attrahera människor och företag att välja Jokkmokk. Jag vill att vi tar mer plats och därför känns det både glädjande och tryggt att kunna tillföra Annikas erfarenheter och kompetens i det viktiga arbete vi har framför oss, säger Robert Bernhardsson, (S), kommunalråd i Jokkmokk.
– Tanken är att etablera en öppen samarbetsarena tillsammans med Jokkmokks företagare och andra aktörer med syfte att tillsammans synliggöra och påverka varumärket Jokkmokks rykte hos olika strategiska målgrupper. Jag har efter flera år som ytterst ansvarig för besöksnäringens platsvarumärke Swedish Lapland och som varumärkesstrateg i min tidigare verksamhet, både verktyg och praktisk erfarenhet av inkluderande varumärkesprocesser, säger Annika Fredriksson.