Hakkasborna enas i mackupproret

I onsdags fick byborna i Hakkas beskedet att den obemannade OK/Q8-stationen ska läggas ned. Byborna känner sig nu svikna.

Gunilla Johansson äger och driver ICA Polar i Hakkas och hon ställer sig frågan hur det är möjligt att hon som liten företagare kan ha en butik med fyra anställda i byn medan OK/Q8 inte ens har råd att hålla en obemannad bensinmack.

Gunilla Johansson äger och driver ICA Polar i Hakkas och hon ställer sig frågan hur det är möjligt att hon som liten företagare kan ha en butik med fyra anställda i byn medan OK/Q8 inte ens har råd att hålla en obemannad bensinmack.

Foto: Joakim Nordlund/PRESSPRO

HAKKAS2015-12-17 20:28

Macken stängs vid årsskiftet. En julklapp som ingen bybo hade önskat sig.

– Att komma så här sent och säga att vi stänger vid nyår, det känns som ett svek, säger Tommy Karlsson som ingår i Hakkas utvecklingsgrupp.

Han har varit engagerad i mackfrågan och han berättar att tankarna ska besiktas vart tolfte år och tillsammans med allt övrigt arbete som måste göras på stationen skulle innebära en kostnad för OK/Q8 på mellan 300 000 kronor och 400 000 kronor.

– Vi har fått veta att det är en kostnad som man inte tänker ta, säger han.

Enligt honom tankas det cirka 700 000 liter bränsle i Hakkas årligen.

– Det säljs mycket bränsle här. Företagarna slukar ju enorma mängder men det drabbar så väldigt många, säger han.

Mackfrågan berör väldigt många i bygden. 24-åriga Paulina Entin kom ridande längs byavägen och hon arbetar inom hemtjänsten.

– I och med det här måste vi antingen åka till Ullatti eller så åka in till Gällivare och tanka. Vi kör ju långt och tankar bilarna ganska ofta, säger hon.

Sedan blir hon tyst en kort stund innan hon fortsätter:

– Det kommer ju gå åt mycket tid till att tanka. Tid som vi istället hade kunnat lägga på att ta hand om de äldre som behöver vår hjälp.

I Hakkasbygden ingår också byar som Sammakko, Satter, Skröven, Mäntyvaara, Torasjärvi, Torrivaara, Purno och Palohournas och där bort tillsammans ungefär 420 invånare.

Jan Ömlén från Sammakko hade stannat vid macken för att fylla i bensin.

– Man får ju åka till Ullatti eller Gällivare för att tanka. Det känns besvärligt. Jag har ju tankat sen 1989 när jag flyttade tillbaka hit, säger han.

Tio minuter senare kör Maria Palm in för att tanka sin bil vid macken. Hon arbetar som undersköterska vid sjukhuset i Gällivare men hon har hela tiden försökt att tanka i byn, just för att byn ska få behålla tankstationen.

– Det är många i byn som funderar på att klippa OK-korten. Jag känner mig mest arg. De gör det ju inte möjligt för oss att bo ute i byarna, säger hon.

Mellan Hakkas och Gällivare är det 52 kilometer.

– Det är väl inte miljövänligt att folka ska behöva köra tio mil för att få bensin i sina bilar, säger hon.

Inne i byns ICA-butik pratas det också en hel del om beslutet att stänga macken. Gunilla Johansson äger och driver livsmedelsaffären och även hon är mycket kritisk till beslutet.

– Jamen det är alla. Jag såg en i går och han hade klippt sitt OK-kort. Vi kommer då inte att tanka i Gällivare och definitivt inte på OK, det är ett som är säkert, säger hon.

Hon är själv företagare och har i dag fyra anställda. Gunilla Johansson ställer sig frågan hur det är möjligt att hon som liten företagare kan ha en butik med fyra anställda i Hakkas medan OK/Q8 inte ens har råd att hålla en obemannad mack.

– Hur är det möjligt. Jag begriper det inte, säger hon.

Hon fruktar också att när byborna tvingas åka in till Gällivare för att tanka så kommer man kanske också att handla där. Och stänger butiken försvinner också en hel del annat eftersom ICA Polar också är ombud för Apoteket, Systembolaget, Bussgods, DHL, Schenker, Posten, ATG, Svenska spel.

– Men vi hoppas att det finns en lösning med macken. Man vill ju tro att det ska gå, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om