Det var vid 22-tiden på onsdagskvällen som ett flygplan, som flygs av Nextjet, kanade av landningsbanan vid Lapland Airport i Gällivare. Planet kom från Stockholm.
Läs mer: Flygplan åkte av landningsbanan
Flygplanet, som hade 55 passagerare ombord och åkte ut på den grusbelagda så kallade utrullningen, fick bärgas.
– Banan var hal tillsammans med att det var snöbyar och dåliga bromsvärden så planet hamnade med noshjulet utanför bankanten, säger Birgitta Eckermark, räddningsledare vid Flygräddningscentralen, till TT.
Michael Gustafsson, flygplatschef på Lapland Airport, satt själv ombord på planet.
– Det var ganska odramatiskt. Hastigheten var låg men det kändes att det började bli lite bana. Utrullningen, som är 150 meter, är till för att stoppa maskinen.
Hur långt gled planet?
– Det tog stopp ganska snabbt, precis när man kom ut på utrullningen. Det var lugnt ombord på kärran. Kabinpersonal skötte det perfekt, ingen kom till skada. Alla satt lugnt och väntade på att bli evakuerade.
Hur vanliga är såna här tillbud för er?
– Ytterst ovanligt. Jag har jobbat här i snart tio år och inte haft någon liknande händelse tidigare.
Under onsdag kväll var det ett kraftigt snöfall över Gällivare men Michael Gustafsson vill inte spekulera kring om det orsakade tillbudet.
– Det togs bromsvärden, gavs bromsvärden och utifrån det valde man att landa.
Vad gick fel?
– Vi känner oss ganska trygga med det vi har uppgivet, alla rutiner fungerade från vår sida. Sen är det väder och annat som påverkar. Framtiden får utvisa vad tillbudet berodde på.
Kommer ni skärpa rutinerna på Gällivare flygplats?
– Vi kommer att gå över i vårt säkerhetssystem och själva händelsen. Om det finns något att förbättra, får vi göra det. Men i dagsläget kan jag inte se det.
Trots det allvarliga tillbudet ryckte aldrig Gällivares kommunala räddningstjänst ut till flygplatsen.
– De kom inte ut, nej. Normalt larmar vårt torn vid ett tillbud men vad som har hänt efter det, har jag ingen aning om.
– Men vi har ju en egen räddningstjänst redo och de gjorde det som skulle göras. Det behövdes inte mer än en trapp för evakuering och transport från platsen, säger Michael Gustafsson.
Karl-Johan Abrahamsson, insatsledare vid räddningstjänsten, bekräftar att haverilarmet nådde dem.
– Först kom larmet och vi började sticka iväg. Men så fick vi motbud om att vi inte behövde komma. Vi hann inte ens börja rulla. Det var flygplatsen som gjorde den bedömningen, vet inte vem som tog beslutet.
Borde ni inte ha varit där?
– Nja, det var ju ingen brand. Och passagerarna tog det hela bra, sas det. Däremot hjälpte jag dem med att ordna bärgare till flygplatsen, säger Karl-Johan Abrahamsson, insatsledare i Gällivare.
Det aktuella Nextjet-planet står i ett hangar under torsdagen och ska inspekteras av Nextjets egna tekniker.
– Jag kan inte säga om det har några skador men det är väldigt hårda och rigida regler som gäller efter såna här tillbud.
Tillbudet innebar således att torsdagens morgonflyg från Gällivare, med avgång klockan 06.00, ställdes in, vilket berörde 25-30 passagerare.
– Huvudelen av passagerarna fick ersättningsflyg via Luleå i stället, via transport med taxi eller buss, säger Michael Gustafsson, platschef vid Lapland Airport.
Även avgången från Stockholm till Gällivare klockan 09.15 fick ställas in och avgången klockan 16.00 från Gällivare är i farozonen.
– De har väl ingen reservkapacitet i Stockholm. De kanske inte hittar någon annan kärra. Under förmiddagen räknar jag med att få besked, säger Michael Gustafsson.
Däremot är flygplatsen i Gällivare öppen för post- och sjukvårdstransporter.
NSD uppdaterar.