Flygplatschef tror stenhårt på Kiruna

Fler avgångar i veckan, utcharter och ett mindre hotell vid flygplatsen?

Satsning. SAS ökade resorna mellan Kiruna och Stockholm i höstas.

Satsning. SAS ökade resorna mellan Kiruna och Stockholm i höstas.

Foto: Simon Eliasson

KIRUNA2017-02-19 21:00

Kanske kan Kiruna Airports positiva utveckling leda dit framöver. Flygplatschef Andreas Fredriksson är i alla fall optimistisk. "Det gäller att ha stora visioner", säger han.

Det går bra för Kiruna Airport nu. Förra årets passagerarsiffra för resor till och från Kiruna är 260 500 - flygplatsens nästa högsta siffra någonsin. Det är framförallt inrikesresandet som har ökat, men utrikesresandet utvecklas också åt rätt håll. I höstas valde SAS att satsa på Kiruna och ökade sin kapacitet på linjen med 30 procent. Det motsvarar fem resor mellan Kiruna och Stockholm i veckan.

Den här utvecklingen glädjer förstås Andreas Fredriksson, flygplatschef i Kiruna sedan 1 november. Samtidigt är han tydlig med att det är svårt att driva en liten flygplats. Om man bara ser till Kiruna kommun är befolkningsunderlaget litet. Under flygplatsens hittills bästa år, 2014, låg LKAB:s expansion och utveckling bakom många resor hit. Så ser det inte ut idag.

Andreas Fredriksson påpekar att flygplatsens allra viktigaste uppgift är att säkra tillgängligheten till regionen. Det är inte alldeles enkelt. Avgörande beslut fattas förstås på affärsmässig grund. Han berättar om den växelverkan som finns mellan flygbolagen och det som driver resandet till regionen - besöksnäringen, näringslivet, rymdindustrin och stadsomvandlingen. Aktörer som är verksamma i Kiruna är beroende av en god tillgänglighet och flygbolagen påverkas av aviserade satsningar här. Reseoperatörer och agenter som säljer in destinationen Kiruna har också en viktig roll i sammanhanget.

Väljer regeringen till exempel att satsa på Esrange kan det innebära att flygbolagen ser en möjlighet att öka turerna hit. Stadsomvandlingen väntas förstås också leda till att fler vill resa till Kiruna - den arbetskraft som behövs för att bygga upp den nya staden finns inte här.

– Det gäller att ha en kompetent dialog med ett så bra faktaunderlag som möjligt, och vi är en speaking-partner i den dialogen, förklarar Andreas Fredriksson.

Han menar att regionen har stor utvecklingspotential. Kiruna har mycket som lockar och det saknas inte entreprenörer med visioner. Icehotel 365 är ett gott exempel. SVT:s serie Midnattssol har också haft betydelse. Andreas Fredriksson berättar att folk har ringt och frågat om det är möjligt att få se den häftiga natur som ofta visades upp i serien.

Vågar man lyfta blicken växer dessutom kundunderlaget kraftigt.

– Åker du två timmar ifrån Kiruna har du 150 000 möjliga resenärer, tre timmar bort är det 250 000, säger Andreas Fredriksson.

Han påpekar också att Swedavias egen fastighet, där flygplatsen ligger, har stor potential. Det beror till stor del på närheten till nya centrum. Idéer om till exempel ett mindre hotell vid flygplatsen eller att Kirunas nya resecentrum etableras här ska inte förkastas menar Andreas Fredriksson.

Men det finns förstås utmaningar. Regeringen har som bekant låtit utreda hur en flygskatt på kommersiella flygresor skulle kunna utformas och i januari berättade infrastrukturminister Anna Johansson (S) att man går vidare flygskattsplanerna. Det här oroar branschen.

– Om flygskatten innebär fördyringar finns såklart en risk att det slår mot tillgängligheten och att resenärer och näringsliv väljer bort Kiruna. Flygindustrin är övertygad om att det går att göra annat för att minska utsläppen och vill till exempel öka användningen av bioflygbränsle som är bättre för miljön, säger Andreas Fredriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!