Fler fyrhjulingar sliter på fjällmarken

Olovlig nöjeskörning och hjortronspaning i fjällen. En ökande våg av fyrhjulingsförare trotsar terrängförbudet och skadar marken i fjällen.

Foto:

Norrbotten2015-08-20 07:00

Det är förbjudet att köra fyrhjuling i naturen, bortsett från några få undantag exempelvis för jägare som måste hämta vilt. Och inom rennäringen och skogsbruket ger lagen dig rätt att köra. Men Naturvårdsverket märker av en ny typ av förare som kör för nöjes skull längs hela fjällkedjan.

– Rekreationskörningen ökar. Alltså körningen som inte ingår i någon slags näringsverksamhet. Det här är körning som allmänheten gör, säger Per-Olov Wikberg, nationell samordnare vid Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd.

Just nu nås de av tips om att många tar fyrhjulingen för att leta rätt på hjortron. Ibland leder fyrhjulingsspåren rakt ut mot myrarna. – Just nu är det hjortronrekogniseringen som är vanligt, men även körandet efter svamp ökar ju, säger Per-Olov Wikberg.

Det finns ingen dokumentation av omfattningen av markskadorna. Men att de ökar bekräftar också Länsstyrelsen.

– Det är en prioriterad fråga för oss. Vi utför tillsyn i skyddade områden och lagför en del folk som är där och kör, säger Kjell Sundvall, chef på länsstyrelsens fältenhet.

Ökningen tros vara kopplad till den ökande försäljningen av fyrhjulingar.

– Vi konstaterar att de köps mer och de används mer. Det är en annan typ av kunder nu. Det är yngre som vill ut och köra för rekreationens skull, säger Kjell Sundvall.

Nyligen har de lagfört en person som körde i Dundrets naturreservat. De har också upptäckt ungdomar som har kört fyrhjuling efter skoterleder.

– Jag tror att det finns lite kunskap om fyrhjulingar, speciellt bland de som är yngre helt enkelt. De kanske inte har koll eller så bryr de sig inte om lagstiftningen. Och en handlare funderar nog inte så mycket på vad fyrhjulingen ska användas till. Utan han säljer den och så tänker han inte mer på det, säger han.

Böteslappen kan bli dyr. Den är kopplad till förarens lön och kan hamna på över 10.000 kronor. Kjell Sundvall hoppas att fler ska inse det och bli avskräckta. Men Naturvårdsverket har ett miljöprojekt som heter Storslagen fjällmiljö. Och ett mål är att minska belastningen på barmarken vilket verkar bli en svår nöt att knäcka.

– Ja, om den här trenden fortsätter så ser det inte bra ut om 10-15 års tid, säger Kjell Sundvall.

DETTA GÄLLER FÖR FYRHJULINGAR

Det är generellt sett förbjudet att köra på barmark i terrängen i Sverige – med vissa undantag,

Förbudet är till för att skydda naturen.

Förbudet gäller även markägaren själv.

Med få undantag får markägaren köra på sin egen mark, och kan inte heller ge någon annan tillåtelse att göra det.

Terräng i lagens mening är i stort sett all naturmark, inte bara "skog och mark". Parkmark, gräsmattor, stigar, motionsspår och vandringsleder räknas också som terräng.

Därför behövs inga förbudsskyltar för att förbjuda exempelvis mopedkörning på motionsspår eller vandringsleder.

UNDANTAGEN TILLÅTER

Viss körning i jordbruk, skogsbruk eller renskötseln.

Vid hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin.

Körningar vid mineralprospekteringar.

Vid sjukfall och för räddningstjänsten.

Vid arbeten i parker och friluftsområden.

I särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden.

Länsstyrelsen kan besluta om fler undantag i enskilda fall, till exempel för bilparkering i samband med orienteringstävlingar eller andra arrangemang.

Funktionsnedsatta jägare kan söka dispens.Även om föraren har dispens från Länsstyrelsen så måste markägaren godkänna körningen.

Den som bryter mot lagen kan dömas för ”tagande av olovlig väg”

Källa: Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, Transportstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om