Vattenfall Eldistribution AB etablerar en ny elnätkundservice med placering i Jokkmokk. Totalt motsvarar det 32 tjänster av administrativ natur under namnet Vattenfall elnätkundservice i Jokkmokk.

Tjänsterna flyttas från kundservice i Umeå, samt från vattenfalls eldistributionskontor i Solna och Trollhättan.

De medarbetare vars arbetsuppgifter flyttas till Jokkmokk kommer att få andra arbetsuppgifter på befintlig ort.

– Från 2019 blir det full funktion. En kundservice för hela Sverige, elkunder hos Vattenfall, säger Annika Viklund, ansvarig för elnätsverksamheten i Sverige.

Jokkmokks kommunalråd Robert Bernhardsson är mycket nöjd.

– Det är mer än man hade kunnat förväntat sig, säger han.

Tjänsterna är de ersättningsarbeten som Vattenfall utlovade i januari 2017 i samband med att man tagit bort ett 40-tal tjänster från bolaget i Jokkmokk.

De anställda på Vattenfall i Jokkmokk arbetar idag med it- administrativa system, bland annat löner.

Personalen har fått information under morgonen.

– Mottagandet var positivt, säger Annika Viklund.