Vid två tillfällen inom tio dagar har personal på Kiruna flygplats fått åka ut mitt i natten för att öppna för akuta sjuktransporter.
Nu varnar huvudskyddsombudet för konsekvenserna.
Vid varje oplanerad utryckning nattetid krävs det att en flygledare, tankningsman och en snöröjningsledare åker ut till flygplatsen.
- Det är inte bara att åka ut och öppna, det är mycket arbete som krävs, säger Hans-Olof Johansson, huvudskyddsombud.
Han är rädd för att personalen som får sin nattvila bruten ska bli en säkerhetsfara på arbetsplatsen när de kliver på sina ordinarie skift dagen efter.
- Det kan ske missar för att folk inte är tillräckligt skärpta. Om någon gör ett fel så kan det i värsta fall innebära att ett flygplan går i backen, säger Hans-Olof Johansson.
Flyg kan ställas in
Han tycker att det är viktigt att skyddsombuden agerar för att undvika olyckor.
- Om personalen får sin nattsömn störd kommer jag att plocka dem ur tjänst den dagen. Beroende på vilka arbetsuppgifter personen har så kan det innebära att flyget inte kan starta, säger Hans-Olof Johansson.
Han tycker att det är landstinget och de lokala politikerna som äger frågan och måste se till att lösa den.
- De lokala politikerna borde sätta mer press, säger han.
Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson (S) anser däremot att hela ansvaret ligger hos staten.
- Enligt uppgifter som jag har fått så är Kiruna flygplats den enda statligt ägda flygplatsen som inte har beredskap under natten. Det är skandalöst att inte staten står för den kostnaden, säger hon.
Just nu skriver hon ett brev som hon ska skicka till infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd samt socialminister Göran Hägglund angående frågan.
- Jag hoppas att de ska förstå Kirunas utsatta läge geografiskt och våra svåra klimatförhållanden, det är inte många som gör det, säger Kristina Zakrisson.
Utredningen fortsätter
Trafikverket har på uppdrag av regeringen utrett vilka flygplatser som ska vara beredskapsflygplatser.
I norra Norrbotten pekades Gällivare ut som lämpligare ort än Kiruna. Men nu ska utredningen kompletteras och vara klar vid halvårsskiftet.
- Vi känner till argumenten för Kiruna och kommer att föra en dialog med representanter i regionen, säger Johan Holmér, utredare vid Trafikverket.
Att Kiruna flygplats tvingats öppna nattetid vid två tillfällen är ingenting ovanligt enligt Holmér.
- På alla övriga 30 flygplatser som inte har beredskap på nätterna händer det allt som ofta, det är inte unikt för Kiruna, säger han.
Johan Holmér menar också att alla flygplatser har möjlighet att ha egen beredskap.
- Det är upp till varje flygplats att göra en bedömning över vilket ansvar den vill ta. Det är inte bara statens ansvar utan även samhällets ansvar, säger han.