Mer pengar ska förbättra kollektivtrafiken till havs

LULEÅ. Fritidsnämndeni Luleå vill satsa 4,5 miljoner kronor på kollektivtrafik i skärgården, men kommunledningen tvekar.- Fritidskontoret måste ha mera på fötterna, säger kommunalrådet Karl Petersen, s.

Fotograf: Pär Bäckström

Fotograf: Pär Bäckström

Foto:

Luleå2007-01-31 00:00
Det blev därför återremiss när kommunstyrelsens arbets- och personalutskott behandlade frågan på måndagen.

- Men kommunikationerna i skärgården ska utökas, det ingår i strategin, lovar Karl Petersen.

Luleå skärgård är den enda i Sverige som saknar kollektivtrafik till öar med fastbefolkning. Det som finns är turisttrafik sommartid, öturer för den bofasta befolkmingen, förfallstrafik under höst och vår samt Klubbvikentrafiken.

fler öar

Fritidsnämnden vill bygga ut trafiken, så att Klubbvikenturerna också ska angöra Hindersön, Junkön och Kluntarna. All båttrafik, förfallstrafik och öturer slås samman till ett och samma system med i vissa fall utökad turtäthet. Kostnaden för hela systemet beräknas till 4,5 miljoner kronor om året.

Snabbare

För att klara den nya kollektivtrafiken i skärgården måste turbåten m/s Stella Marina, som i många år trafikerat Klubbviken, bytas ut mot ett större och snabbare fartyg. Fritidskontoret vill att det nya fartyget ska kunna ta 100-200 passagerare och klara 17-20 knop.

Fartygen som trafikerar ytterskärgården ska kunna ta minst 35 passagerare och fartygen i trafik på mellanskärgården 50-60 passagerare.

Anbudsupphandling ska ske av daglig trafik från öar med bofast befolkning till fastlandet om två turer per dag från islossning till isläggning. Öar som ska omfattas av denna trafik är Hindersön, Degerön; Långön, Storbrändön, Junkön, Sandön, Altappen och eventuellt Kallaxön.

Svävare

Under förfallstrafik, när isen varken bär eller brister, ska kommunikationerna ombesörjas av båt och svävare.

Kommunmedborgarna får betala 4,5 miljoner kronor för trafikupplägget och det är 3 miljoner kronor utöver det fritidsnämnden klarar i ordinarie budget. I skärgården fanns det 98 bofasta invånare den 31 december 2005.

Kostnaden för skärgårdstrafiken kan jämföras med de 42,8 miljoner kronor som skattebetalarna fick skjuta till under 2005 för att Luleå lokaltrafik skulle klara stadstrafiken.

Brobygge

Ekonomikontoret är inte nöjt med fritidsnämndens kalkyl för den utökade skärgårdstrafiken och vill bland annat att frågan om en höjning av biljettpriserna bör prövas. Fritidsnämnden har inte heller redovisat hur byggandet av bron över Tjuvholmssundet till Sandön och Klubbviken påverkar båttrafiken.

- Bron ligger i budgeten och den är en fråga för fritidskontoret och tekniska förvaltningen. Det blir en gång- och cykelbro, men den ska också klara en ambulans och arbetsfordon, säger Karl Petersen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om