Sari Öman, Brännberg, har lämnat in ett klagomål till Bodens kommun. Hon tycker att det verkligen skulle behöva hyvlas med underbettet ordentligt nedsatt i backen.

För en vecka sedan åkte familjen till Arvidsjaur och uppger att väg 94 var hemsk fram till Korsträskviken.

– Efter det började den bli bättre, men mellan Älvsbyn och Klöverträsk är vägen fruktansvärd. Vi har barn i Rosvik och Piteå och när vi kör dit svänger vi av i Pålträsk och tar skogsbilvägen för den är bättre.

Artikelbild

| Väg 94.

Hon konstaterar även att det är jättespårigt inne i Boden.

– Som förare känner jag mig väldigt osäker, kör ur spåren och kör intill vägkanten, men där ligger det i stället stora snöklimpar.

Hon pendlar till arbetet på Fagernäs och tycker att sträckan på väg 356 fram till Heden är toppen. Hon ger en eloge till den entreprenören och säger att hon skulle åka hem till honom med en bukett blommor om hon visste var han bodde. Genom Norrbottens Media skickar hon en stor ros till honom.

– Han vågar sätta ned bladet, men det kostar. Staten måste ut med mer pengar för att åkarna som håller ordning på vägarna ska skrapa mer och våga ha ned bladet, säger Sari Öman.

Artikelbild

| Väg 94.

Hon undrar var nollvisionen tagit vägen.

Mikael Lindholm, enhetschef väg på Trafikverket region nord, säger att det varit problemet under hösten på grund av det var en kall period när det regnade mycket.

Artikelbild

| En gata i centrala Boden.

– Då sandade vi. Följden av det blir att det fryser fast ett tjockt istäcke på vägbanan som dessutom blir sandarmerat. När man försöker hyvla så är det väldigt svårt att komma i botten. I bästa fall kan man få det jämnt om vägarna är tillräckligt bra.

Sedan när fordonen nöter på vägen bildas det spår i isen.

Artikelbild

| En gata i centrala Boden.

– Då kan det vara jättesvårt att komma ned i botten på dem när man får den här typen av väderlägen, särskilt när det nu har varit så här kallt. Då blir isen extremt hård. Så det har varit ett besvärligt läge. Vi har ju krav, men det är svårt att efterleva dem, praktiskt omöjligt, säger Mikael Lindholm.

Säger du att det är omöjligt att efterleva kraven?

– Nej, inte omöjligt, men det kan vara väldigt svårt när man får den här armerade isen. När man hyvlar är det svårt att komma i botten. Spåren blir mindre, men kan vara kvar ändå.

Maria Kristoffersson, gatuchef på Bodens kommun, vidimerar att det är samma problem i det kommunala gatunätet.

– Nu när vi hyvlar, hyvlar vi så stålet gnistrar. Trots det får vi inte bort isen. Så här extremt brukar det inte vara.

Ricardo Cejas är projektledare på Trafikverket i det område där väg 94 ingår. Den är nu hyvlad.

– Vi har nog kört en tio-15 vändor. Det har varit jättebesvärligt. Det är vädret som ställer till det. Vi har kontrollanter och det var kring jul vi började få spårbildning.

Trafikverket tillåter ett spårdjup på 1,5 centimeter. Är det djupare ska entreprenören vidta åtgärder, men på 94:an har det varit två-tre centimeter när de har mätt, enligt Ricardo Cejas.

Han uppger att de fått tre-fyra samtal och satte in åtgärder direkt de fick kännedom om att det började bli dåligt.

– Vi tog tag i det och har varit där med två hyvlar. Vi har säkert varit där fyra dagar och ändå får vi knappt bort isen. Vi har använt specialstål och ska ta det sista idag (läs fredag).

Sari Öman undrar fortfarande vad som är skillnaden, eftersom väg 356 mellan väg 94 och Heden är så bra trots tung trafik.