På företagets hemsida framgår att 56 kedjor är intresserade av att etablera sig i Luleå. Några finns redan etablerade och vill öppna fler butiker medan andra är helt ny för staden. Ramona Byrö, projektledare vid Franchaisetorget, menar att detta bara är en liten del av alla kedjor som kan vara intresserade av att komma till kommunen och att intresset för Luleå beror på många olika saker.

– Bland annat sticker staden ut genom att det finns så många lokala aktörer som är väldigt stöttande, engagerade och beredda att hjälpa till. Ta bara Luleå Näringsliv, Arbetsförmedlingen och NyföretagarCentrum som visat stort intresse när vi varit på besök, säger hon.

Det finns runt 700 kedjor i Sverige och Franchisetorget arbetar med många av dessa.

– Utmaningen för kedjorna är att hitta franchaisetagare i dag, säger Ramona Byrö.

Här är företagen som vill etablera sig i Luleå:

7-Eleven

Alert Senior

Allstar

Alltjänstpoolen

Anytime Fitness

Aussie Bar

Bullseye Saloon

Burger King

Butiksloppis

Dairy Queen

FemtioFemPlus

FindersFee

Flügger färg

Fritidsbilen

Döner Kebab

Gymi

Hjälpmedelsteknik

Hydroscand

Kandy's

Klotterkonsulten

Lumon

MacDonald's

Moogio

Morups

No+Vello

Paco's Mexican Grill

Party Land

Point 65 Kayak Center

Pressbyrån

Pro Assistans

Pub Niska

Re/Max

Relief

Roofia

Rugstore

Safec

Skyltstället

Smarter Marketing

Smycka

Stars and Stripes

Subway

Svensk Direktreklam

Taco Bar

Terranova

Time2Care

Utvägen

VMP Group

Veterankraft

WSI

Wayne's Coffe

Shape Fitness

Zócalo

Jobbet.se

Ångtvättbilen

Önska

Glöm inte att gilla Norrbottens Affärer på facebook!