Skolstruktur måste följa samhällsförändringar

Svartöstadsskolan. När den byggdes för 100 år sedan bodde tre gånger så många människor i området och barnkullarna var stora. Bostadsområdet Örnäset fanns inte ens.

Svartöstadsskolan. När den byggdes för 100 år sedan bodde tre gånger så många människor i området och barnkullarna var stora. Bostadsområdet Örnäset fanns inte ens.

Foto: Pär Bäckström

Insändare2016-10-31 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En likvärdig skola för alla – det är precis det som det fullmäktige har beslutat om i bred majoritet. Alla elever i Sverige har enligt lag rätt till en likvärdig utbildning. Var man än bor och oavsett sociala och ekonomiska hemförhållanden ska utbildningen ha en hög kvalitet. Utbildningen ska också kompensera för elevers olika bakgrund och andra förutsättningar.

Målbilden för skolan i Luleå är att den ska vara bemannad med behörig och kompetent personal som garanterar utbildningens kvalitet. Det ska vara en trygg skola som erbjuder nära tillgång till resurser som exempelvis skol­sköterska, kurator och special­pedagoger. För att kunna konkurrera om behöriga och legitimerade lärare ska vi också kunna erbjuda en god arbetsmiljö, heltidsanställningar och kollegor att samverka med.

Om vi ska kunna leverera detta krävs det däremot att vi gör omprioriteringar och förändringar i skolstrukturen. En skolstruktur som i vissa fall har 100 år på nacken, som den i Svartöstaden.

När Svartöstadsskolan togs i drift för ett sekel sen bodde det nästan en tre gånger så stor befolkning i Svartöstaden och barnkullarna var mycket större än vad de är i dag.

Vid denna tid fanns inte Örnässkolan, faktiskt inte ens stadsdelen Örnäset.

Poängen är att ett samhälle och dess befolkning förändras. På vissa platser minskar befolkningen, på andra platser ökar den. Bostadsområden expanderar, nya tillkommer. Det är precis det som sker i Luleå.

Luleå har växtvärk. Fram till 2018 ska vi ha byggt 2 000 nya bostäder i kommunen. Och det finns efterfrågan. En ny skola ska byggas på ett helt nytt bostadsområde, Kronan. Hertsön kommer att växa än mer när det planerade bostadsområdet på Hertsöheden byggs.

Samtidigt lever vi med en nationell lärarbrist. Luleå kommun ska konkurrera med alla andra kommuner i Sverige om de lärare som utbildas och är yrkesverksamma.

Framtidens skola är en del av lösningen, genom beslutet kan vi i högre utsträckning erbjuda heltider, trygga villkor och en bättre arbetsmiljö med fler kollegor. Detta samtidigt som vi stärker tillgången till extra personalresurser och alla elevers lagstadgade rätt till en likvärdig utbildning.

Vi måste kunna göra om­prioriteringar i takt med samhällets förändringar. Det är trots allt gemensamma skattemedel det handlar om. Vi måste också komma ihåg att det handlar om skolans innehåll, inte om enskilda skolbyggnader i vissa centrumnära områden.

När vi ni skjuter till totalt 10,5 miljoner kronor till skolan i nästa års budget, gör vi det för att understryka den satsning på skolan som beslutet om Framtidens skola redan innebär.

Satsningen handlar om att behålla äldre lärare i yrket, upprätta en personalbuffert med svårrekryterade kompetenser, introduktion via e-learning för vikarier, pilotprojekt för att frigöra tid för lärarna att fokusera på undervisningen, marknads­föring av läraryrket och Luleå kommun som arbets­givare och till utflyktspengar för elever som bor på landsbygden för att underlätta deltagande vid aktiviter i tätorten.